Båtfixardagar

11 april, 2021 av Åsa Nordström
Arbetsdag 1 och 2 – i Sandvik och i gården.
Seglingssäsongen närmar sig med stormsteg även detta speciella år och vi ser fram emot att få alla båtar redo för sjösättning.
För att våra barn och ungdomar ska kunna segla i sommar behöver vi hjälp från vuxna och även ungdomar.
Vi har i år valt att inte arrangera vår traditionella båtfixar helg. För att  anpassa detta så att det blir så coronasäkert som möjligt kommer vi istället anordna två dagar i Sandvik (17/4 & 25/4), då ni som föräldrar kan boka upp er på ett (eller flera) arbetspass fördelat på förmiddagen eller eftermiddagen. Anledning till att vi inte önskar endast scouter dessa dagar är att vi kommer förbereda båtarbete även på våra möten. Dessa två helger är till för att bli helt klara med allt jobb kring båtarna. Vanligtvis uppmuntrar vi till att både scouter och föräldrar kommer med men i år är fokus främst på att bli helt klara med det jobb som krävs.
Länk till boknings dokumentet finns här:
Bokning T-Sjös arbetsdagar
Det som ska göras med båtar och bryggor är:
  • Skrapas och målas (ett jobb som vi av hälsoskäl inte vill att barnen utför).
  • Tvättas och rubbas (ett jobb som även kan utföras av ungdomarna)
  • Lackarbeten
  • Underhållsarbeten (tex plastning utförs alltid av vuxna.)
  • Bommar ska läggas på plats när bryggorna är ilagda.

I gården finns det även röjningsarbete då vi vill komma igång med en ev renovering av vårt förråd.

Under arbetet kommer max 2 personer arbeta på samma båt och vi tillhandahåller munskydd och handsprit.
Lunch/Fika tas med själv, även detta för att begränsa smittspridningsrisken.
Boka gärna upp 2 maj för sjösättning så återkommer vi med mer detaljerade planer kring det snart.
Vänliga hälsningar,
Skeppsrådet