I medlemsavgiften ingår det mesta av den verksamhet vi genomför. När vi har läger eller hajker tillkommer oftast en extra avgift som vi försöker hålla så låg som möjligt.

Medlemsavgift barn och ungdomar

Från och med hösten 2022 är medlemsavgiften i vår kår 600 kr. Dock tillkommer 115 kr enligt nedan så totalt kostar det 715 kr per termin. Detta enligt beslut på kårstämman i mars.

I denna avgift ingår en avgift till Göteborgs scoutdistrikt på 25 kr och till riksorganisationen Scouterna på 90 kr. Detta täcker försäkringar, centrala funktioner, Göteborgs lägerområde Kragenäs samt att man får en Scout-tidning hemskickad till sig. (Vill man bara ha en tidning per familj går man in på scoutnet.se och avregistrerar sig.)

Medlemsavgift ledare

För ledare och Roverscouter över 18 år är avgiften 115kr (115kr går till Scouterna och Göteborgs distrikt men inget till kåren)

Medlemsavgiften täcker  material, mat/fika, avgifter för ledarutbildning (ansökan via styrelsemöten) och ledarsamlingar vi har. Ofta tar vi inte ut någon avgift alternativt lägre avgift för ledare som är med på hajker och sommarläger.

Stöttande medlem

Som stöttande medlem kan man välja om man vill vara medlem endast i Torslanda Sjöscoutkår eller även i Scouternas riksorganisation. Ju fler medlemmar Scouterna har desto högre röst i samhället. Vill man bidra till kårens aktiviteter kan man välja belopp utöver de 115 kr och betala in till kårens bankgiro.

När behöver man vara med som medlem?

Går man med som ledare eller assistent där man aktivt tar del i vår verksamhet och deltar i barnen/ungdomarnas grupper behöver man vara medlem i kåren, gå webkursen Trygga Möten och visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.

Detta då man är försäkrad och får ta del av hela scouternas och kårens utbud. Det blir också tydligare vilka som är med och aktivt deltar i verksamheten.
Stöttar man som förälder vid enstaka tillfällen krävs inte medlemsskap. Är man däremot med på hajker och övernattningar tar vi ut en lägre avgift för föräldrar samt att alla ska genomföra ”Trygga Möten” som webkurs inför hajken.