Upptäckare 10–12 år

I Scouterna gör du spännande upptäckter varje dag. Upptäckarscout blir man när man är tio år.

Många har varit med i Scouterna redan tidigare men det går såklart bra att börja som Upptäckare direkt. I din patrull får du schyssta kompisar att ha roligt med. Tillsammans med dem får du upptäcka nya äventyr varje gång ni ses. Hela våren och sommaren ägnar vi åt segling vid vår hamn.

Vi är ca 20-25 scouter på avdelningen som är indelade i grupper som vi kallar patruller .

Torslanda Sjö har två upptäckaravdelningar.
En heter Kättingen och har möte på tisdagar klockan 18:30 – 20:00.
Den andra heter Ankaret och har möte på torsdagar klockan 18.30-20-00.

Den nya terminen börjar alltid i oktober då vi seglar från augusti – september med de avdelningar som är igång redan.

______________________________________________________________________________________

I Scouterna kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen.

I Scouterna träffar du nya kompisar och har kul. Tillsammans med kompisarna får du upptäcka nya äventyr varje gång ni ses.

Som upptäckarscout får du lära dig något nytt nästan varje dag, det är alltid roliga grejer men också sånt som är väldigt bra att kunna. Ni bestämmer själva vad ni vill göra, det kan vara allt från att lära er sjukvård till att bygga en egen flotte. Men i Scouterna lär vi oss inte hur man gör genom att läsa böcker om hur man bygger flottar, vi lär oss det genom att prova på riktigt istället.

När man är scout gör man alltid sitt bästa men det gör inget om det råkar bli fel, därför brukar vi tänka lite på hur allting gått till så att vi blir bättre till nästa gång.

Saker vi gjort i Upptäckarna tidigare:
Knivbevis, yxbevis, simmat, sovit i tält på vintern, övernattat både inne och ute, gjort upp eld, lagat mat utomhus, målat båtar, seglat Väderöjullar, sprungit hinderbana mm mm.

Knivbevis

Under din tid som upptäckare kommer du att få lära dig att hantera kniv. Vi lär oss att tälja för att kunna tillverka föremål och vi lär oss att spänta för att kunna bygga en bra eld. Men vi lär oss också hur man ska hantera en kniv.När man har lärt sig allt så får man Knivbeviset som innebär att man får bära kniv i scouterna och använda den utan ledare.För att få knivbevis skall man kunna:

• Tälja
  • Spänta
  • Knivens delar
  • Hålla sin kniv ren
  • Slipa sin kniv
  • Skogsmannens hederskodex
  • Hur man beter sig runt andra med en kniv

Att tänka på när man köper kniv

För att en kniv skall var godkänd för användning i scouterna bör den ha dubbel parerstång. Detta är av säkerhetsskäl.Tänka på att kniven inte skall vara för stor för handen.

Packlista

Vissa saker passar bättre på sommaren och vissa på vintern men ofta kan det vara bra att ta med dessa oavsett. Vi bor ju i Sverige.

Tänk på att saker kan bli blöta. Iblanda kan flera uppsättningar behövas.

Packa gärna i plastpåsar innan du lägger i det i ryggsäcken. Då är allt tort även om ryggsäcken blir blöt. Det är också lättare att hålla ordning.

Namna allt i förväg så att sakerna hittar hem igen.

Ni föräldrar får gärna vara med när barnen packar men låt dem göra det själva. Då lär de sig och vet senare var allting finns.

Bifogat finns en allmän packlista.

Kättingens avdelningsrop

Kärvt är stålet i vårt smide.
Sting har ropet i vårt gäng.
En för alla alla för en KÄTTINGEN!!

Kårropet

Vi är havets salta gäng vi tar alltid full poäng.
Vi skall kämpa vi skall slåss ingen får gå före oss.
TOSLANDA SJÖ!!!