Äventyrare 12–15 år

Du blir Äventyrarscout när du blir tolv år. Många har varit med i Scouterna redan tidigare men det går såklart bra att börja som Äventyrare direkt.

I din patrull får du schyssta kompisar att räkna med. Tillsammans med dem får du upptäcka nya äventyr varje gång ni ses.

Vår äventyraravdelning heter Skutan och träffas på måndagar klockan 18:15-20:15.

Våren 2024 är vi 32 scouter som träffas varje vecka.

______________________________________________

I Scouterna kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen.

Det är kul att vara med i Scouterna. Tillsammans med kompisar får du upptäcka nya äventyr varje gång ni ses.

Som äventyrarscout får du lära dig något nytt nästan varje dag och i får alla vara med och ta plats. Tillsammans bestämmer ni vad ni ska göra, det kan vara allt från att poppa popcorn över öppen eld till att åka på läger och möta scouter från hela världen.

Det mesta inom Scouterna handlar om äventyr, men vi tar oss också tid att fundera över vad vi varit med om och lärt oss. Som scout gör man alltid sitt bästa men det gör inget om det råkar bli fel, därför brukar vi tänka lite på hur allting gått till så att vi blir bättre till nästa gång.

Saker vi gjort i Äventyrarna tidigare:
Gjort upp eld med både torr och våt ved, sovit i vindskydd både sommar och vinter, planerat egna möten, haft seglingshajk, haft vinterhajk, lagat mat ute, planerar vår egen mat, tagit förarbevis och lärt oss om havet och naturen.

Packlista

Scoutskjorta + halsduk (om du har)
KnivNågra ombyten:
Oömma långbyxor
T-shirts Strumpor
Underkläder
Varm tröja
Jacka, vindtät
Regnkläder, både byxor och jacka
Stövlar / kängor + ev. stövelsockar
Lättare skor
Mössa + vantar, det kan bli kyligt på kvällarna
Shorts
Solhatt/keps
Badkläder + Badhandduk
Sovsäck
Liggunderlag
Kudde och ev. gosedjur
Pyjamas
Nattmössa + sockar, för er som ska sova ute.
Matsaker, packas lämpligen i en separat packpåse, gärna av tyg:
Kåsa eller mugg av plast
Plasttallrik, välj en djup så passar den även till soppa och dyl.
Bestick
Diskhandduk
Toalettsaker, i necessär eller packpåse:
Kam/borste
Tandborste + tandkräm
Tvål Handduk Ev. medicin
Papper och penna
Sittunderlag
Första förband
Ficklampa
Vattenflaska (t.ex. typ fältflaska, eller en liten plastflaska)

Ledare på avdelningen Äventyrare Skutan